Oblici šećerne bolesti

Oblici šećerne bolesti Najčešći oblici šećerne bolesti su dijabetes tip 1 i tip 2 dijabetesa, a poseban oblik bolesti je gestacijski dijabetes koji se javlja kod trudnica.

Tip 1 šećerne bolesti

Naziva se i inzulin-ovisni oblik šećerne bolesti u kojem je životno potrebno u organizam unositi inzulin.
Ovaj oblik bolesti razvija se kad gušterača proizvodi malo ili nimalo inzulina. U tom slučaju inzulin mora biti unijet injekcijom.
Češće se javlja u djece i adolescenata, ali može se pojaviti i u odraslih.
Čini oko 10% od ukupnog broja bolesnika s dijabetesom.

Nastanak tipa 1 šećerne bolesti obično je iznenadan i dramatičan, i očituje se slijedećim simptomima: učestalo mokrenje, prekomjerna žeđ i suhoća usta, izraziti umor/nedostatak energije, stalna glad, nagli gubitak težine, smetnje vida, ponavljane infekcije.

Tip 2 šećerne bolest

naziva se i o inzulinu neovisan tip šećerne bolesti
Tip 2 bolesti javlja se kad gušterača nije sposobna stvarati količinu inzulina da udovolji potrebama organizma (najčešće uslijed inzulinske rezistencije) ili se proizvedeni inzulin ne koristi učinkovito. Ovakvo stanje može se kontrolirati pravilnom prehranom, tabletama i redovnom tjelovježbom.
Javlja se u odraslih, ali se sve češće razvija i u mlađih osoba.
Ovo je najčešći oblik šećerne bolesti koji obuhvaća oko 90% svih oboljelih.

U tipu 2 simptomi se javljaju postupno u mnogo blažem obliku, teže ih je dijagnosticirati, a mogu i izostati. Međutim, simptomi tipa 1 šećerne bolesti, u manje izraženoj formi mogu također biti prisutni i u tipu 2 bolesti.

Pojedine osobe s tipom 2 šećerne bolesti nemaju rane simptome pa se dijagnosticiraju i nekoliko godina nakon pojave bolesti. U oko polovice slučajeva sve do razvoja kroničnih komplikacija nema simptoma.

Gestacijski dijabetes

Gestacijski dijabetes je naziv za povišenu razinu glukoze u krvi (hiperglikemiju) otkrivenu kod trudnice koja do tada nije bolovala od šećerne bolesti.