Antikoagulantna terapija – upute i upozorenja

Kod kojih bolesti se koristi antikoagulantna terapija?

Kako mogućnosti suvremene medicine nude poboljšane uvjete liječenja sve je veći broj bolesnika koji boluju od više kroničnih bolesti istovremeno. Mnogi od tih bolesnika u sklopu liječenja uzimaju antikoagulacijsku terapiju - lijekove koji umanjuju zgrušavanje krvi („razrjeđivači krvi“). To su bolesnici s:
  • aritmijama (fibrilacija atrija),
  • umjetnim zaliscima,
  • srčanim popuštanjem i bolesti srčanog mišića,
  • bolesti s povećanom sklonosti stvaranju ugrušaka,
  • venskim bolestima,
  • plućnom embolijom.

Varfarin (Martefarin®)

Možda najpoznatiji u toj skupini lijekova je varfarin (Martefarin®). Velik broj bolesnika koji uzimaju varfarin često se susreće s poteškoćama oko pravilnog doziranja. Kako bi se izbjegle ozbiljne komplikacije uzimanja lijeka treba slijediti nekoliko važnih uputa i upozorenja.

Praktični savjeti

Vrijeme uzimanja i mjere opreza

• Pridržavajte se propisane doze i lijek uzimajte svaki dan u isto vrijeme.
  • Ako zaboravite uzeti tabletu, nemojte drugi dan uzeti duplu dozu lijeka jer to bitno mijenja antikoagulacijske parametre.
  • Uvijek nosite sa sobom dokumentaciju tj. antikoagulacijsku iskaznicu ako je imate, osobito ako idete novom liječniku ili stomatologu.
  • Čim primijetite znakove krvarenja (u kožu, sluznice, zubno meso, iz nosa, u urinu ili stolici, iskašljavanje krvi i slično) odmah obavijestite svog liječnika.
  • Redovito kontrolirajte PV. Prilikom svake dileme oko doziranja lijeka konzultirajte se s liječnikom.
  • Bolesnici starije dobi, preko 65 godina, moraju biti posebno oprezni zbog većeg broja nuspojava.

Interakcije s drugim lijekovima i hranom

• Zbog opasnosti od nuspojava ne uzimajte nove lijekove ili određene dijetetske pripravke bez prethodne konzultacije sa svojim liječnikom.
  • Značajnije promjene dijetalnih navika, osobito povećanje ili naglo smanjenje unosa zelenog povrća mogu promijeniti vrijednost PV-a (INR-a) i otežati pravilno doziranje lijeka.
  • Budite oprezni prilikom konzumacije alkohola, izbjegavajte uzimati alkohol.
  • Budite svjesni da intramuskularne injekcije nose dodatni rizik od krvarenja.
  • Intravenske i supkutane injekcije su dopuštene.

Varfarin i trudnoća

• Žene koje žele zatrudnjeti moraju se prije trudnoće konzultirati s nadležnim liječnikom radi promjene antikoagulacijskog liječenja - neki od ovih lijekova nisu dopušteni u početku i na kraju trudnoće te je potrebna promjena terapije, često u heparinsku terapiju. Planirajte trudnoću jer ovi lijekovi mogu štetno djelovati na plod neovisno o krvarenju.
  • Bolesnice na antikoagulacijskoj terapiji posebnu pozornost moraju obratiti na pojačano menstruacijsko krvarenje ili pojavu vaginalnog krvarenja izvan očekivanog vremena.

Varfarin i svakodnevne aktivnosti

• Ne vježbajte sportove koji mogu dovesti do značajnijih ozljeda i krvarenja.
  • Budite osobito oprezni prilikom kućanskih poslova koji mogu dovesti do ozljeda (porezotine oštrim predmetima, kuhinjski poslovi, rukovanje s oštrim alatima i strojevima i slično).
  • Ukoliko ste se ozlijedili te udarili u glavu odmah obavijestite liječnika.
  • Ukoliko ste se ozlijedili te krvarenje ne prestaje ili imate neko neobjašnjivo krvarenje odmah se obratite svom liječniku ili se javite u nadležnu hitnu službu.
  • Ukoliko primijetite oticanje određenog dijela tijela, bolno zadebljanje ruke ili noge, imate jaku glavobolju ili se osjećate slabo i malaksalo javite se u hitnu službu.

DOAK

U novije vrijeme sve su češći antikoagulantni lijekovi koji ne utječu i ne zahtijevaju redovito mjerenje INR-a. Njihova prednost je jednostavnost upotrebe i veća sigurnost primjene. Negativna strana je što najčešće zahtijevaju mjesečnu nadoplatu, za razliku od varfarina koji je bez doplate. Najpoznatiji predstavnici ove nove generacije antikoagulansa su:
  • rivaroksaban (Xarelto®)
  • dabigatran (Pradaxa®)
  • apiksaban (Eliquis®)

Važno je znati da i DOAK-i mogu izazvati neželjeno krvarenje u sklopu predoziranja ili dijagnostičkih/operativnih zahvata.

Od vitalne važnosti je posavjetovati se s liječnikom koliko prije planiranih zahvata treba prekinuti terapiju DOAK-om.

Ukoliko imate nedoumice ili probleme s uzimanjem antikoagulacijske terapije, želite dodatne informacije o načinu uzimanja, koristima ili nuspojavama obratite se našu ambulantu za antikoagulacijsku terapiju.